Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Temporärt studieavbrott

Behöver du en paus i dina studier men inte uppfyller de särskilda skälen som ger dig platsgaranti? Då kan du anmäla temporärt studieavbrott.

Använd e-tjänsten för att anmäla temporärt studieavbrott.

Om du vill göra en paus i studierna och inte uppfyller de särskilda skälen som gäller för ”Ansökan om studieuppehåll med platsgaranti” anmäler du temporärt studieavbrott. Temporärt studieavbrott kan till exempel vara arbete, andra studier eller resor.

Det finns ingen tidsbegränsning för hur länge du kan ha temporärt studieavbrott och du har kvar din plats på programmet. 

När bör din anmälan vara inlämnad?
Anmälan ska, om möjligt, lämnas in senast 15 april inför hösttermin och 15 oktober för vårtermin.

Om sista datum för anmälan infaller på en lördag, söndag eller allmän helgdag gäller i stället påföljande vardag.

Spara alltid bekräftelsen du får som kvitto på att ansökan har kommit in!

När du vill återuppta dina studier måste du ansöka om det.